Sec gaat het bij dit automatiseringsproject om het integreren van een separate verpakkingsstraat en twee snijlijnen – bij een van de twee snijlijnen is een volledig nieuwe robotcel geplaatst – met automatische palletafvoer. De derde snijlijn die al in een eerder stadium door Robotize onderhanden is genomen en nu aangepast is aan de nieuwe eisen moet hierin worden opgenomen.
Het productieproces bestaat uit het opdelen van een grote rol papier – de moederrol – in kleinere rollen. Het materiaal van de moederrol wordt in stroken gesneden – in een proces dat officieel slitten heet. Die smallere stroken worden elk afzonderlijk weer op een zogenaamde huls gespoeld. De huls is een kartonnen koker op strookbreedte. De hulzen zitten naast elkaar op een lange as – de ‘turret’ – zodat de geslitte stroken uit de moederrol naadloos op de hulzen kunnen worden gespoeld.
Aan het eind van dit geautomatiseerde proces plakt een operator een label op elke rol en worden de rollen met een semi-automatische rollenverwijderaar – van de turret gepakt. De rollen worden automatisch gekanteld en komen vlak op een rollenbaan te liggen. De rollen worden vervolgens voor-georiënteerd; de rol wordt zo gedraaid dat het label zich altijd op dezelfde positie bevindt aan de buitenkant van de pallet. Ook wordt de rol gecontroleerd op de juiste dimensies en wordt rol in combinatie met de huls vlak geperst om eventuele hoogteverschillen tussen huls en papier te elimineren.
In een volgende stap wordt aan de binnenzijde van de huls met een laser een QR-code en aanvullende tekst aangebracht. Hierna worden de rollen door een robot van de rollenbaan gepakt en afgelegd op een pallet. Tussen de verschillende lagen rollen legt de robot een kartonnen vel.
Hierna wordt de volgeladen pallet met een AGV naar de palletverpakkingslijn gebracht. De pallet wordt in de verpakkingsstraat ter controle gewogen. Is dat het geval dan plaatst een robot een houten deksel op de bovenste laag ter bescherming van de rollen te beschermen tegen de kunststof ‘straps’ die om de pallet worden gewikkeld. Daarna wordt de pallet met folie ‘gewrapt’. Aan twee zijden wordt nog een sticker aangebracht ter identificatie van de pallet die vervolgens met een AGV kan worden afgevoerd. De robot die het deksel op de pallet legt is een ‘tweedehandsje’ van elders uit de productie. Ook de ‘strapper’ is hergebruikt, in tegenstelling tot de ‘wrapper’ die wel is vernieuwd.
Wil je de productie op peil kunnen houden met drie in plaats van vijf snijlijnen dan is een kritische analyse van alle handelingen noodzakelijk. De eis die Royal Vaassen op tafel heeft gelegd om de productie op het gewenste niveau te houden is daarom dat de robot in staat moet zijn elke 12 seconden een rol op te pakken en op de pallet te leggen. Verdere automatisering is dan de logische keuze is. Zo werd in de oude situatie aan de binnenzijde van de huls met de hand een sticker met een barcode geplakt ter identificatie van de rol. Nu wordt de informatie in de vorm van een QR-code automatisch – inline – met een laser op de binnenzijde van de huls ‘geschreven’.
Je moet dan ook niet willen dat de robot zelf een pallet moet pakken. Of zelf de juiste oriëntatie van de rol moet bepalen. Deze functies zijn nu bij de robot weggehaald. De rol wordt nu aan de robot aangeboden met de sticker in een gedefinieerde positie, zodat de robot weet hoe en waar de rol goed neer te leggen.
Ook de taak een lege pallet op de aflegpositie neer te leggen als een volle is afgevoerd, ligt niet meer bij de robots die de rollen palletiseren. Het transport tussen de in totaal drie palletiseercellen en de palletverpakkingsstraat wordt verzorgd door in totaal drie AGV’s van Toyota.
Veel aspecten die verder gaan dan het gewoonweg plaatsen van een robot zijn door Royal Vaasen en Robotize aan de ‘voorkant’ in de ‘basic engineering’ opgepakt. Het belang van een goede ‘basic engineering’ – de eigenlijke conceptfase inclusief de afweging van alternatieven, de fasering en de wensen en voorwaarden – mag niet worden onderschat, beamen beide partijen. En dan nog zijn aanpassingen niet uitgesloten. Soms zijn die welkom. Zo heeft de keuze voor de AGV’s het enerzijds ook makkelijke gemaakt om deelprojecten rondom de robotcellen af te ronden; je laat de AGV die cel gewoon overslaan en zo kan je stap voor stap verder. En die laatste stap die wordt zoals gezegd dit jaar gezet. Dan zijn de drie snijlijnen en verpakkingslijn optimaal op elk ingespeeld en loopt het ook dit weer keer op rolletjes.
Een uitgebreide versie van deze referentie is hier te downloaden: Op Rolletjes - Royal Vaasen Flexible Packaging - Robotize
Vestigingslocatie:
Boogschutterstraat 30
7324 AG Apeldoorn
Postbus 4339 | 7320 AH
Werklocatie / bezoek:
Hamburgweg 18a
7418 ES Deventer
info@robotize.nl